Text i NX

Home Forums Student NTNU Text i NX

Tagged: 

This topic contains 3 replies, has 2 voices, and was last updated by  david 1 month ago.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

david
    Participant

Hei!

Jeg har prøvd å bruke verktøyet “Text” i NX. Da får man en rett linje med tekst, men er det mulig å få “bøyd” denne teksten langs en kurve? Feks
    se for deg en kopp, også vil du at navnet ditt skal stå rundt koppen. Er dette mulig?

Mvh
    David

david
    Participant

Jeg fant ut av hvordan jeg får tekst på en kurvet flate, men når jeg skal ekstrudere teksten, så blir den bare dratt sidelengs utover. Teksten blir på en måte ikke ekstrudert 90 grader på kurven. Den midterste bokstaven er den eneste som blir ekstrudert vanlig, de andre får en helning mot den midterste bokstaven. Hvordan kan jeg få alle til å blir ekstrudert 90 grader på flaten?

• This reply was modified 1 month ago by  david.

Hei,

Det kan være tricky å få til det, siden ekstrudering kun kan foregå langs en vektor. Det er imidlertid flere løsninger på det, men jeg kan anbefale én metode:

1. Bruk Extrude på hver bokstav. Siden hver bokstav ligger i et plan, vil den i de fleste tilfeller finne riktig default vektorretning. Husk å velge “connected curves” i seleksjonsfilteret (ringet rundt under) for å kunne velge én og én bokstav.
    2. Extrude Letters

3. Bruk Offset Surface på underliggende flate.
    4. Offset Surface

5. Bruk Trim Body der du bruker den forrige flaten du definerte som trimmingsplan mot bokstavene. På den måten får de samme kurvatur som den underliggende flaten
    6. Trim Bodies

Resultat:
    Result

david
    Participant

Herlig!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You must be logged in to reply to this topic.